Brug af billeder til grafisk arbejde

Det kan være fristende at søge efter billeder på Google, men det kan være en DYR fristelse. Du skal virkelig passe på omkring copyright!

Jeg undlader ALTID at søge på Google. I årenes løb har jeg fundet nogle uundværlige gratis billeddatabaser, hvor jeg finder billeder til mit arbejde.

Gratis billeddatabaser

Stock.XCHNG – sxc.hu


Her kan du finde en god blanding af europæiske og amerikanske billeder.

OBS! Det gode ved at der er så mange europæiske billeder er at de kan anvendes med stor troværdighed i Danmark. Det kan det godt være lidt svært med amerikanske billeder.

– God opløsning (på de fleste billeder)

– Nogle billeder skal du have tilladelse fra fotografen for at kunne anvende kommercielt

MorgueFile – morguefile.com

“BY CREATIVES FOR CREATIVES”

Denne billeddatabase kan minde lidt om Pinterest med den undtagelse at her er det IKKE ulovligt at anvende billederne til kommercielt brug.

Den er rigtig god til at anvende til inspiration, men man skal passe på ikke at blive indfanget i de mange spændende billeder. Sæt dig et mål for antal billeder du vil downloade, inden du begynder. Ellers kan sidde du sidde i timevis og kigge på billeder.

Billederne her er mere stemningsfulde og personlige end på SXC.CU.

– God opløsning (på de fleste billeder)

Det er hovedsageligt disse to jeg anvender til kommercielt brug. Listen vil blive opdateret løbende, når jeg støder på nye interessante billeddatabaser.

Hvis DU kender til andre gode sites, så skriv endelig til mig!

God fornøjelse

//Bettina

About Bettina

Multimedia designer - Visual communication across media platforms. Working as graphic designer at deskwolf.com

Smid en kommentar :)

