Kom godt i gang med det grafiske arbejde på din Timeline

Jeg har forsøgt at skabe mig et overblik over, hvilke overvejelser jeg skal være opmærksom på, når jeg skal skifte til timeline-design på mine Facebooksider. Jeg vil gerne dele mine erfaringer med jer, og håber at I vil vende tilbage, hvis I gør jer nogle nye eller andre erfaringer – eller hvis I bare vil komme med en bemærkning.

Hvis der skulle sidde en, som brænder for at få styr på sin Timeline, men som ikke lige forstår alle faglige udtryk eller ikke kan finde rundt i det nye design, så skriv det i kommentarfeltet (eller send mig en mail).

Da jeg beskæftiger mig med grafisk design, er det oplagt for mig at have fokus på de visuelle ændringer i opsætningen, som jeg selv kan tilpasse og de (nye som gamle) visuelle  fremgangsmåder, som kan være med til at fremme mit indhold på siden. Derfor vil dette blogindlæg have en grafisk vinkel med tips til optimering af de visuelle elementer, som du kan ændre på din Facebookside (og din profil).

Der er allerede skrevet mange gode danske og internationale artikler og blogindlæg om den nye Timelines ændringer og nye muligheder. Jeg nævner nogle af dem, som jeg har anvendt til at blive klogere på Timeline, sidst i indlægget.

Aktivering af forhåndsvisning

For at komme i gang med at  tilpasse det nye timeline-design, skal du aktivere forhåndsvisning på din Facebookside. Når du besøger din Facebookside, så vises der en lyseblå boks med nye valgmuligheder:

Facebooks timelines forhåndsvisning - klik på billedet for større eksempel

Facebooks timelines forhåndsvisning - klik på billedet for større eksempel

Hvis du klikker på “Forhåndsvisning”, så vil sidens udseende ændre sig med det samme til den nye opsætning.

!! Kan du ikke se boksen med Forhåndsvisning-knappen? Sørg for at du er logget ind som dig selv og ikke som Facebooksiden (det kan du tjekke ved at se om det er dit profilbillede og navn, der er øverst i højre hjørne af den blå bjælke).

!! Det er kun sidens administratorer, som kan se ændringen, så længe du ikke har offentliggjort det nye udseende (Det gøres ved at klikke på “offentliggør nu” – se billedet nedenunder)

Facebook timeline aktivering

Facebook timeline aktivering

Nu kan du roligt gå i gang med at eksperimentere med Timelines nye muligheder. Du kan let skifte frem og tilbage mellem det nye og gamle design, mens du arbejder på din Facebooksides nye udseende (se punkt 3 i ovenstående billede).

I de efterfølgende afsnit vil jeg tage fat på cover, profilbillede og tabs, som er nogle af de markante ændringer, som er kommet med Timeline.

!! Siden vil automatisk skifte over til det nye design den 30. marts, uanset om du har aktiveret det eller ej.

Cover – dit nye blikfang

Coveret på din facebookside er det første som dine besøgende vil se, når de kommer ind på din side. Det er ikke længere muligt at vælge en landingpage (fx velkomstside, også kaldet en “tab”) som de besøgende skal præsenteres for, når de kommer ind på din side. Det er derfor vigtigt, at du gør dig nogle tanker om, hvad coveret skal vise. Nogle vælger at have et fast cover, mens andre løbende skifter det for at give siden liv (kan være oplagt, hvis du vil introducere noget nyt på din side, skal køre en kampagne eller noget helt tredje). Du skal bare være opmærksom på Facebooks restriktioner omkring indholdet på coveret.

Facebooks  restriktioner for dit covers indhold:

  • Ingen pris- eller købsinformation på coveret som fx “40 % rabat” eller “Hent produktet på vores hjemmeside”.
  • Ingen kontaktinformationer som fx hjemmesideadresse eller e-mail (de hører til din “Om”-side).
  • Ingen opfordring til bruge facebookfunktioner som fx “Del” eller “synes godt om”.
  • Det er heller ikke tilladt at anvende call-to-actions (opfordring til handling) som fx “Køb det nu” eller “Fortæl dine venner om vores produkt”.
Du kan læse de detaljerede retningslinier på Facebooks egen side.
!! Du kan til enhver tid ændre cover ved at holde musen hen over cover-billedet og trykke på ”Skift cover”.

Det var det du ikke må med dit cover. Lad os se på, hvordan du får det bedste ud af din Timeline med de muligheder du har:

Dimensionerne for et cover er 851 x 315 pixels. Når du uploader dine billeder, så kan du vælge at sætte kryds i “Høj opløsning”. Hvis du gør det og sørger for at billedet har de rigtige cover-dimensioner og har en høj opløsning, så gør du dit for at sikre kvaliteten af billedet på coveret. Du vil aldrig kunne styre kvaliteten 100 %, da der altid vil ske en eller anden form for komprimering, når du uploader til Facebook.

Lad være med at bruge et billede, der er mindre end 851 x 315 (Facebook kræver at det mindst er 399 i bredden). Billedet vil blive strukket ud for at passe til Timeline-designet, og det bliver sjældent et kønt syn (det vil blive pixeleret og utydeligt).

Profilbillede

Mange vælger at bruge logoet som profilbillede, hvilket også er oplagt, da det vises rigtig mange steder.

Størrelsen på profilbilledet er ændret til 125 x 125 pixels. Vær opmærksom på at Facebook kræver en størrelse på minimum er 180 x 180 pixels!

Det er vigtigt at tænke på, hvordan det ser ud i thumbnail størrelse (30 x 30 pixels), da det vil blive vist, når du skriver et oplæg, kommentar, “synes godt om”. Det gør bestemt ikke noget, at det står skarpt, og at man kan se, hvad det er. Det er en udfordring, men det kan lade sig gøre, hvis man er lidt kreativ og tålmodig.

!! Husk at profilbilledet, som du vælger og uploader til dit nye design, vil blive vist som profilbilledet på dit gamle design.

Tabs

Tabs, også kaldet undersider/applikationer er blevet flyttet fra det gamle designs venstre menu til under coveret på det nye design.

Facebook-tabs nye placering

Facebook-tabs nye placering

Der kan kun vises fire tabs, hvor “billeder”  altid vil være en af dem. Så hvis du har mere end tre tabs, så skal du overveje, hvilke der skal være synlige hele tiden.  Der kan i alt vises 12 tabs, hvis du eller den besøgende klikker på dropdown-pilen til højre for den sidste tab under cover-billedet.

I det gamle design skulle man arbejde med små ikoner til de forskellige tabs, men nu er der kommet mere plads til det visuelle udtryk – hele 111 x 74 pixels at slå sig løs på! Og her må du bruge call-2-actions lige så meget du har lyst!

Hvis du vil vælge det billede, som skal vises på en bestemt tab, så kan du gøre det på følgende måde: Klik på den halve tab med pilen(længst til højre), så alle tabs bliver synlige → Hold musen henover den tab, som du vil skifte billedet på, og klik på blyanten → Vælg “rediger indstillinger” → Klik på “Skift” ved “Tilpasset billede for fane” → Klik “change” og vælg billede (husk at det skal være 111 x 74 pixels).

Links til blogindlæg og artikler omkring Timeline

Her er som lovet en liste over nogle af de sider, som jeg har hentet viden hos

Det var en overordnet gennemgang af grafiske overvejelser og metoder til at få styr på din Timeline! Jeg vil meget gerne se jeres løsninger, så smid et link i kommentarfeltet! Og nu må det vist være på tide at jeg får lavet grafikken til min egen Timeline ;)

//Bettina

About Bettina

Multimedia designer - Visual communication across media platforms. Working as graphic designer at deskwolf.com

3 responses to “Kom godt i gang med det grafiske arbejde på din Timeline

  1. Hej Bettina.
    Rigtig fin gennemgang af mulighederne med det nye layout, og tak for henvisningen til vores blog :)

  2. Pingback: Ikke klar til Facebooks timeline? Grafisk nødhjælp og gode råd foræres væk! « Bettina Lehmann 2.0

  3. Pingback: Profilbilledet i Facebook Timeline skifter format! « Bettina Lehmann 2.0

Smid en kommentar :)

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: